Poilsiaujant Maltoje netyčiom gali užsimiršti ir pagalvoti, kad atsidūrei Anglijos kurorte. Tik skaidri žydra jūra primena, kad esi toli nuo dabartinių namų. O kartais ši šalis priminė netgi tarybinę Lietuvą. Tačiau tokių gamtos stebuklų, traukiančių turistus iš viso pasaulio į šią mažytę salą, niekur kitur neteko matyti.

„O kur ta Malta?“, – tokį klausimą, prasitarę, kad vykstame atostogauti, išgirdome ne kartą. Labiau stebėjosi lietuviai. Malta – maža valstybė, sudaryta iš salų, užimančių 200 kartų mažesnį nei plotą nei Lietuva. Tik dviejose salose – Maltoje ir Goze, gyvena žmonės, Komino saloje tėra vienintelis viešbutis, o kitos salelės – negyvenamos. Britai šią šalį žino labai gerai.

Ir ne vien dėl to, kad Malta tik prieš 46 metus atgavo nepriklausomybę nuo Jungtinės Karalystės, bet ir dėl to, kad turbūt kiekvienas keliauti mėgstantis britas ten yra atostogavęs. Neveltui Maltos turizmo rinka orientuota į britus. Atostogų metu jau nebestebino britų vėliavos, angliški „pabai“, angliški pusryčiai, užrašai vien anglų kalba.

Tačiau tai nereiškia, kad šalis neturi savo tradicijų – turi, ir labai stiprias, tiesiog suteikia galimybę savo turistams pasirinkti, ar jie nori jaustis kaip namie, ar paragauti Maltos kultūros.

Prieš atostogas prisiklausę įvairių mitų apie Maltą – kad ten brangu, ir kad ten visada geras oras, dabar galime teigti, jog ne visada. Kainos nepasirodė didelės, ir oras, deja, nepasitaikė itin geras. Pusę savaitės vėjas buvo labai stiprus, pora kartų palijo, todėl pajūryje gulėti daug galimybių nebuvo, bet užtat turėjome progą apžiūrėti visą salą.

Pamatyti ir pailsėti

Atostogoms pasirinkome kurortinį miestelį Budžibą (angl. Bugibba) centrinėje salos dalyje. Tai geriausia vieta turistams – ten daug viešbučių, kavinių, puiki promenada ir visur – jūra. Tokia skaidri ir mėlyna, kad net hipnotizuoja. Daug naktinių pramogų rasi Pacevilyje, o ramesniam poilsiui turistai mėgsta rinktis Maliehą.

O kas Maltą daro išskirtinę iš kitų Viduržiemio jūros kurortų? Nors Malta labai maža šalis, tačiau lankytinų vietų ten – begalė. Ir net jei atostogauji ten tik kelias dienas, laiko pamatyti šalį ir pailsėti kurorte – užtenka. Visiškai nesvarbu, kur apsigyvensi – Maltoje tolimiausią tašką pasiekti galima per pusvalandį. Atrodo, kad esi viename mieste, o ne visoje valstybėje.

Daugybė istorinių paminklų, prieš tūkstančius metų statytų šventyklų urvuose, senesnių net už Egipto piramides, bažnyčių ir bazilikų, muziejų. Tačiau muziejai nebuvo mūsų tikslas atostogaujant šiltuose kraštuose. Labiausiai norėjosi pamatyti šalį ir šiek tiek pasidžiaugti saule prie jūros ar prie baseino.

Būdų, kaip salą apžiūrėti, yra bent keletas. Galima apiplaukti laivu, vaizdais grožėtis iš malūnsparnio, važinėti turistiniu autobusu. Kiekvienam – pagal norus ir kišenę. Mes pasirinkome paprasčiausią būdą – autobusus ir savo kojas.

Pirmą dieną pėstute ištyrinėjome Budžibą ir jos kaimynę Kuavrą, kitą dieną autobusu lėkėme iki Sliemos, o nuo ten jūros pakrantėmis nužygiavome iki sostinės Valetos. Kitą dieną patraukėme į salos centrą – senąją sostinę Mdiną ir pasigrožėti Dingli kalvomis salos pietryčiuose. Dar viena diena buvo skirta priešingai salos pusei – vykome į didžiausią žvejų miestelį, vadinamą Marsašloku (Marsaxlokk) ir tuo pačiu aplankėme Birzebugią. Ši salos dalis – ne kurortinė, nes visai šalia – didžiulis uostas.

Maltos kaimynės

Gozo salai skyrėme visą dieną. Iš prieplaukos Maltos šiaurėje į Mgarr terminalą Goze – per 15 minučių už 4,65 euro (į abi puses). Tada autobusu pasiekėme Gozo sostinę Viktoriją, o iš ten – į Gozo rytus, netoli San Lorenzo miestelio pažiūrėti Žydrojo lango (angl. Azure window). Iš pradžių atrodė, kad ten ilgai netrūksime, pamatai, padarai porą kadrų ir toliau. Tačiau praleidome ten bent kelias valandas.

Nepaprasta atrakcija vien jau kopinėti po tas uolienas, stebėti neįprasčiausioje vietose jūros vandens išgraužtas olas. Eini ir vis pamatai kažką neįtikėtino. O visai šalia – Vidinė jūra (angl. Inland sea), kur vanduo iš jūros į vandens telkinį patenka per siaurą tarpą tarp uolų. Maltiečiai plukdo turistus spalvingose valtelėse apžiūrėti urvų, uolų ir žydrojo lango iš arčiau. Džiaugėmės nepagailėję 3,5 euro vienam už paplukdymą tarp įspūdingų uolų.

Skaidri skaisčiai mėlyna jūra, įlankėlės, povandeniniai urvai ir uolos, koralai, egzotinės žuvys traukia nardytojus iš viso pasaulio. Vietinis instruktorius, sužinojęs, kad mes lietuviai, patikino, kad mūsų tautiečių nardytojų yra sutikęs ne vieną ir ne du. Kita sala, labai lankoma turistų – Komino, garsėjanti Žydrąja lagūna – įlanka, kurioje vanduo skaidriausias ir žydriausias visoje Viduržiemio jūroje.

Paskutinę, karščiausią atostogų dieną, paskyrėme poilsiui prie jūros. Auksinis, Maliehos, Gražusis, Rojaus, Inkaro – vieni geriausių Maltos pliažų su smėliu. Tik reikia nepamiršti daug apsaugos priemonių nuo saulės. Dėl stipraus vėjo gali net nepajusti, kaip „kimba“ saulė.

Romantika viešajame transporte

Maltos autobusai – vienintelis viešasis transportas šalyje. Švaistyti pinigų organizuotoms ekskursijoms nenorintys turistai, be problemų pasiekia visas lankytinas vietas autobusu. Bilietų kainos – nuo 47 centų iki 1,16 euro. Bilietas dienai – 3,49 euro, savaitei – 13,98 euro.

Maltos simboliu tapę senoviniai autobusai iš pradžių nuteikia labai romantiškai. Tiesa, pasivažinėjus jais keletą dienų, šiek tiek pavargsti nuo kratymo, kreivų sėdynių ar kiauro stogo, o kartais trūksta vieno kito lango stiklo. Šie dalykai kasdieniame gyvenime tikrai erzintų, tačiau atostogų metu tampa miela atrakcija. Ir vairuotojai labai išradingi – pavyzdžiui, vienas jų vežiojasi paukštelį narvelyje ir švilpauja kartu su juo. Kiekvieną autobusą puošia religinės statulėlės, angliški užrašai „God is love“, kryžiai – maltiečiai labai religinga tauta.

Maltoje gali šiek tiek pasimesti – informacijos autobusų stotelėse praktiškai nėra. Tau pasiseks, jei rasi stotelę, kurioje parašyti, kurie autobusai ten stoja. Stotelių sąrašo irgi nėra, todėl lipi ten, kur pataria nuojauta arba vairuotojai.

Rašytinės informacijos stoką atperka maltiečių paslaugumas – viską gali sužinoti paklausęs.

Maltoje verta išsinuomoti automobilį, ypač norint greitai apžiūrėti gražiausias salos vietas. Ir automobilių įvairovės skirtumai Maltoje stebina. Ten gali pamatyti ir naujausių sportinių automobilių, bet dar dažniau išvysi „Žigulius“, kas bent akimirkai privers susimąstyti, ar tik ne tarybinėje Palangoje atsidūrei.