Astronomai teigia aptikę stulbinančią spiralinę galaktiką, gimusią beveik prieš 11 mlrd. metų. Teigiama, kad šis radinys gali pakoreguoti ligšiolines žinias apie galaktikų formavimąsi po Didžiojo sprogimo.

Senovinis žvaigždžių telkinys, pavadintas BX442, aptiktas galingu „Hubble“ kosminiu teleskopu ir iš Kecko observatorijos Havajuose tiriant 300 tolimų galaktikų.

„Ir štai be jokio perspėjimo nuotraukoje pasirodė BX442 ir jos spiralinė galaktika. Negalėjau tuo patikėti!“ – apie atradimą pasakojo Alice Shapley iš Kalifornijos universiteto Los Andžele.

„Nesitikėjome tokios gražios struktūros, turint omenyje, kad didžioji dalis žvaigždes kuriančių galaktikų ankstyvojoje visatoje atrodo tokios netaisyklingos ir gremėzdiškos“, – pridūrė ji.

BX442 yra pirmoji „didingo plano“ spiralinė galaktika, egzistavusi ankstyvojoje visatoje.

Per 10,7 mlrd. šviesmečių nutolusi galaktika susidarė praėjus maždaug 3 mlrd. metų po Didžiojo sprogimo, davusio pradžią visatai.

„Didingo plano“ galaktikos pasižymi aiškiai išsiskiriančiomis atšakomis, nusidriekusiomis priešinga kryptimi nei centrinis žvaigždžių telkinys. Jos savo forma primena raidę „S“, kaip ir mūsų Paukščių Takas.

Kitos galaktikos, kurios buvo stebėtos, ir kurios egzistavo taip seniai, pasižymi netaisyklinga, gremėzdiška struktūra, mat tuomet buvo per karšta, kad jos galėtų susivyti į spiralę.

„Didžioji dalis senų galaktikų atrodo kaip traukinių nuolaužos. BX442 atradimas mums sako, kad spiralinė struktūra gali susiformuoti ankstyvoje visatoje, o to mes nežinojome“, – teigė A. Shapley.

Tolesni BX442 tyrinėjimai galbūt padės astronomams suprasti, kaip spiralinės galaktikos susiformuoja.