REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Greičio viršytojai „šaudomi“ moderniais prietaisais

Į au­to­mo­bi­lį "smin­ga" la­ze­ris

Edita KARKLELIENĖ

Kokias priemones savo darbe naudoja kelių policininkai? Kokių bijo vairuotojai ir kurios labiausiai kerta per pažeidėjų kišenes.

Šįkart Šiaulių apskrities VPK Kelių policijos biuro Patrulių kuopos I būrio vado Henriko Penkausko rankose – greičio matuoklis. Pareigūno žodžiais, šio plaukų džiovintuvą primenančio prietaiso vairuotojai nemėgsta labiausiai.

Greitis fiksuojamas iš toli ir arti

Šiuo metu Šiaulių apskrities policijos pareigūnai savo darbe naudoja kelių rūšių greičio matuoklius: rusų gamybos „Berkut R“ ir Didžiojoje Britanijoje pagamintus SL700.

Plaukų džiovintuvą primenantis „Berkut R“ veikia dviem rėžimais – patruliniu ir stacionariuoju.

Anot H. Penkausko, pasirinkęs stacionarųjį rėžimą policininkas automobilių greitį gali matuoti stovėdamas lauke ar sėdėdamas automobilyje.

REKLAMA
REKLAMA

Pasirinkus patrulinį rėžimą greitį galima matuoti ir iš važiuojančios transporto priemonės. Vadinasi, vairuotojas gali net nepastebėti, kad jo automobilis buvo „nušautas“.

REKLAMA

Vienu tiksliausių laikomas „Berkut R“, kaip ir visi įrenginiai, veikia su nedidele paklaida: esant stacionariajam rėžimui – plius minus vienas kilometras per valandą, o nustačius patrulinį rėžimą gali būti apie dviejų kilometrų paklaida. Metrologinė šių prietaisų patikra atliekama kiekvienais metais.

Matuoklis „Berkut R“ pajėgus užfiksuoti ir pustrečio šimto kilometrų per valandą greitį.

Jei ankstesni greičio matuokliai veikdavo tik pasirinkus tam tikrą atstumą ir reikiamą kampą, tai šiuo metu naudojamiems nei atstumas, nei kampas ne kliūtis: greitis gali būti užfiksuotas ir automobiliui atvažiuojant, ir nuvažiuojant, ir prasilenkiant su policijos automobiliu.

REKLAMA
REKLAMA

„Prietaisas gali būti sureguliuotas taip, kad fiksuotų visų kolonos priekyje važiuojančių pirmųjų automobilių greitį arba tik tų, kurie blaškosi kelyje, skuba, bando lenkti“, – sako H. Penkauskas.

Visi matavimai yra išsaugomi „Berkut R“ atmintyje, todėl, prijungus prietaisą prie kompiuterio, nesunku sutikrinti protokoluose nurodytus pažeidimų duomenis.

Į automobilį "sminga" lazeris

Kitas kelių policininkų darbe populiarus prietaisas – žiūronus primenantis lazerinis greičio matuoklis SL700. Šis prietaisas, anot H. Penkausko, turi lazerį, kurį „įsmeigus“ į konkrečią transporto priemonę, važiavimo greitis išmatuojamas per kelias sekundes.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Nuo „Berkut R“ šis matuoklis skiriasi tuo, kad juo greičio iš važiuojančio automobilio nepamatuosi“, – informuoja H. Penkauskas.

Dėl šios savybės aparatas dažniau naudojamas ten, kur gali būti dideli transporto priemonių srautai, nėra didelių atstumų, pavyzdžiui, miesto gatvėse, sankryžose.

„Net ir dideliame sraute pakanka nustatyti lazerį į skriejantį automobilį, ir rezultatas kaip ant delno“, – sako H. Penkauskas.

Anot jo, kuo atstumas iki matuojamos transporto priemonės yra didesnis, tuo dėl rankų virpėjimo sunkiau sukoncentruoti greičio matuoklio lazerį.

Taigi pareigūnai kiekvieną kartą darbui naudoja greičio matuoklį atsižvelgdami į atstumus bei konkrečią vietovę.

REKLAMA

H. Penkauskas pripažįsta, kad miesto gatvėse, esant dideliems automobilių srautams, nėra lengva sustabdyti dideliu greičiu važiuojantį automobilį. Čia didžiausią darbą atlieka stacionarūs greičio matuokliai.

Gal kaltos mėnulio fazės?

Būrio vadas sako, kad važiavimo greitis gatvėse ir keliuose tebėra didelis.

„Nežinau nuo ko priklauso, bet greitis viršijamas bangomis: vieną dieną visi važiuoja tvarkingai, o kitądien skraido kas antras, – sako pareigūnas. – Lekiama, skubama, piktinamasi, o jei dar ir policija sustabdo, sunervinama. Kažkoks chaosas. Gal čia nuo mėnulio fazės priklauso?“

Negiria policininkai ne tik patyrusių vairuotojų, bet ir pradedančiųjų. Pastarieji esą laksto ne mažiau. Pastebėta, kad „žalialapiai“ labiausiai skraido rugsėjo mėnesį.

REKLAMA

„Patruliavau ties senuoju viaduku. Rezultatas – per pusvalandį penki greičio viršijimo atvejai, visi penki su klevo lapais, ir visi vairuotojai – ne šiauliečiai“, – darbine patirtimi dalijasi H. Penkauskas.

Pravartu žinoti

Kiekvienas netinkamas elgesys kelyje, taigi ir leistino greičio viršijimas įvertinamas baudomis.

Leistiną važiavimo greitį viršijus dešimt kilometrų per valandą numatytas įspėjimas.

Jei greitis viršijamas nuo 10-ies iki 20-ies kilometrų per valandą, gali tekti pakloti nuo 40-ies iki šimto litų administracinę baudą.

Nuo 20-ies iki 30-ies kilometrų per valandą viršytas greitis pažeidėjo piniginę patuštins nuo 100 iki 300 litų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Važiuojant 30–40 kilometrų greičiu, didesniu už leistiną, gresia bauda nuo 400 iki 600 litų, o virš 40 kilometrų – bauda nuo 600 iki 800.

Jei leistinas greitis viršijamas 50 kilometrų per valandą, įstatymas numato 1000–1500 litų baudą su teisių atėmimu.

Per aštuonis šių metų mėnesius Šiaulių apskrities keliuose nustatyta 8430 greičio viršijimo atvejų.

Numatoma baudos balų vairuotojams sistema

Neįregistruotų, turinčių gedimų, su stiklais, kurių šviesos laidumas mažesnis, negu leistina, neperėjusių valstybinės techninės apžiūros transporto priemonių vairavimas – 2 balai

Transporto priemonių su antiradarais, kitais greitį matuoti trukdančiais prietaisais vairavimas – 1 balas

REKLAMA

Leistino greičio viršijimas 10-20 km/h – 1 balas

Leistino greičio viršijimas 20-30 km/h – 2 balai

Leistino greičio viršijimas 30-40 km/h – 4 balai

Leistino greičio viršijimas daugiau nei 40 km/h – 5 balai

Važiavimas esant draudžiamam šviesoforo signalui ar reguliuotojo gestui, nesustojimas prieš pėsčiųjų perėją, kai to reikalauja taisyklės, – 5 balai

Vairuotojų reikalavimo duoti kelią pradedant važiuoti, įvažiuojant į kelią, persirikiuojant nevykdymas, apsisukimas geležinkelio pervažose ar vietose, kur matomumas bent viena kryptimi mažesnis nei 100 metrų, lenkimas draudžiamose lenkti vietose, stovėjimas geležinkelio pervažose ir 50 metrų kelio ruože iki jų, sustojimo taisyklių automagistralėse pažeidimas – 5 balai

REKLAMA

Transporto priemonių su įjungtais mėlynos ar mėlynos ir raudonos spalvos švyturėliais ir specialiais garso signalais nepraleidimas ir kitoks kliudymas jų eismui – 5 balai

Kelio ženklų nepaisymas, važiavimas šaligatviu, dviračių taku, vairuotojų apsisukimas perėjose, tuneliuose, kalbėjimas mobiliuoju be laisvų rankų įrangos vairuojant – 3 balai

Kelių ženklų, draudžiančių sustoti, stovėti, nesilaikymas, draudžiamas stovėjimas ant šaligatvio ar neįgaliųjų vietose – 2 balai

Vairavimas vienu metu ar paeiliui padarant kelis eismo taisyklių pažeidimus, keliančius grėsmę eismo saugumui, taip pat pažeidimas, sukėlęs pavojingą situaciją, – 3 balai

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Važiavimo per geležinkelio pervažas taisyklių pažeidimas – 5 balai

Transporto priemonių, kurių maksimali leidžiama masė didesnė nei 3,5 t arba turinčių daugiau kaip 5 sėdimas vietas, vairavimas, kai vairuotojas įpučia 0,2-0,4 promilės alkoholio, – 5 balai

Toks pat girtumas vairuojant bet kokią transporto priemonę vairuotojams, kurių vairavimo stažas iki 2 metų, – 5 balai

Perdavimas vairuoti transporto priemonę neblaiviam ar apsvaigusiam nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų – 5 balai

Kelių eismo taisyklių pažeidimas, sukėlęs kitų asmenų nežymų sveikatos sutrikdymą, – 5 balai

Dviračių, mopedų vairavimas, vadeliojimas, jojimas neblaiviems – 5 balai

Naudojimosi saugos diržais ir motociklininko šalmais tvarkos pažeidimas – 3 balai

Specialiųjų transporto priemonių su neteisėtai įjungtais žybčiojančiais švyturėliais ar specialiaisiais garso signalais vairavimas – 3 balai

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų