REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

„Kas dieną – po naujieną“, – taip galėtume apibūdinti Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimus mūsų šalyje. Gyventojams dar nespėjus priprasti prie vienų pakeitimų, jau kalbama apie kitus. Kiek efektyvu ir tikslinga taip dažnai keisti Kelių eismo taisykles? Ar pokyčiai yra naudingi?

„Kas dieną – po naujieną“, – taip galėtume apibūdinti Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimus mūsų šalyje. Gyventojams dar nespėjus priprasti prie vienų pakeitimų, jau kalbama apie kitus. Kiek efektyvu ir tikslinga taip dažnai keisti Kelių eismo taisykles? Ar pokyčiai yra naudingi?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

KET pasikeitimų „puokštė“ liepą

Lietuvoje nuo 2014 metų pradžios KET pildytos ir keistos jau keletą kartų. Paklausti, ar žino apie naujausius KET pakeitimus, vairuotojai tik gūžteli pečiais ir prašo patikslinti klausimą: „O apie kuriuos pakeitimus jūs klausiate?“

REKLAMA

Liepą įsigaliojus naujiems Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimams, sugriežtinta tvarka dėl automobilių registravimo ir techninės apžiūros, teisės vairuoti, jei ji buvo panaikinta už vairavimą išgėrus arba apsvaigus nuo narkotinių medžiagų daugiau nei du kartus. Taip pat sumažinta leistina alkoholio koncentracijos riba kraujyje taksi automobilių ir motociklų vairuotojams – teisę vairuoti galingus keturračius motociklus dabar turi A ir B kategorijas turintys vairuotojai. Taip pat pradėta taikyti leidimo transporto priemonei dalyvauti eisme sustabdymo procedūra.

REKLAMA
REKLAMA

Geros naujienos siekiantiems įgyti teisę vairuoti: teorijos egzaminą bus galima laikyti egzaminui pasiruošus savarankiškai, neturint vidurinio išsilavinimo ar nebaigus teorijos mokymo kurso vairavimo mokykloje. Dėl šių sąlygų pasikeitimo, savarankiškai pasiruošus, bus galima anksčiau ne tik laikyti teorijos egzaminą, bet ir pradėti mokytis vairuoti su šeimos nariu. Taip pat nuo šių metų liepos 1-osios transporto priemonių valdytojai patys turi teisę sustabdyti transporto priemonės registraciją.

Naujas sezonas – nauji pakeitimai

Įstatymo pakeitimai, įsigalioję nuo šių metų liepos, nebuvo paskutiniai. Nuo spalio 3 d. vairuotojai priversti ir vėl suklusti, nes įsigalioja dar daugiau pakeitimų, susijusių su Kelių eismo taisyklėmis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nuspręsta 10 km/h padidinti leistiną greitį greitkeliuose, o dviratininkai nebegali važiuoti per perėją. Nuo šiol, norėdami saugiai kirsti kelią, dviratį per pėsčiųjų perėją jie privalės varytis greta. Taip pat patikslinta posūkių rodymo tvarka žiedinėse sankryžose. Buvo įprasta posūkio žiede nerodyti, nes konkrečios taisyklės to nereglamentavo. Nuo šiol būtina posūkio signalą įjungti išvažiuojant iš žiedo.

Nuo spalio 11 d. eismo per geležinkelių pervažas reikalavimus turi vykdyti visi eismo dalyviai – įskaitant ir dviratininkus.

REKLAMA

Pagal naujausius pakeitimus transporto priemonės neturi teisės sustoti ten, kur jos trukdytų įvažiuoti ar išvažiuoti iš stovėjimo aikštelės, stovėjimo vietos ar garažo.

Keičiasi ir eismas šviesoforu reguliuojamose sankryžose, kur ties raudonu šviesoforo signalu pritvirtinta lentelė su žalia rodykle. Nuo šiol tokiose sankryžose privaloma sustoti ir prieš sukant į dešinę įsitikinti, ar tai saugu.

Ar tokia pokyčių gausybė reikalinga?

Kelių eismo taisyklių yra daug, todėl pokyčių neišvengsime ir ateityje. Vis dėlto kyla klausimas, ar yra kokia nors tvarka, pagal kurią būtų keičiamos Kelių eismo taisyklės? Ar visi vairuotojai pritaria naujovėms, spėja jas sekti ir atsiminti?

REKLAMA

Apklausus automobilių vairuotojus, paaiškėjo, kad ne visus pakeitimus jie vertina teigiamai, kai kurie svarsto, kiek praktinės naudos jie turės. I. Jagmino vairavimo mokyklos mokymų vadovas Saulius Baškevičius sako, kad visi, kurie ateina į valdžią, bando prisidėti prie Kelių eismo taisyklių keitimo, todėl jos dažnai ir pakeičiamos.

Pašnekovas teigiamai vertina pokyčius ir mano, kad daugiausia keičiamos yra tos KET, kurios iki šio nebuvo tikslios ir kėlė diskusijas: „Kiekvienas pasikeitimas atneša kažką gero, patobulina senąsias taisykles, kurias vairuotojai galėdavo interpretuoti savaip.“ Iki šiol kelių eismo taisyklėse buvo tokių punktų, kuriuose tiksliai nepasakyta, ką vairuotojas privalo daryti vienu ar kitu atveju, todėl kiekvienas buvo linkęs jas suvokti savaip. Tokiais atvejais didėja eismo įvykių tikimybė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vairuotojai taip pat nebuvo skeptiški. Kiek ilgiau nei penkerius metus vairuojanti šiaulietė Eglė džiaugėsi, dėl pagaliau aiškios tvarkos žiedinėse sankryžose. Vairuotoja tikino, kad iki šiol jai būdavo neaišku, kaip elgtis žiede. Jos nuomone, sprendimas dėl privalomojo posūkio rodymo išvažiuojant iš žiedo yra teisingas ir sumažins eismo įvykių tikimybę.

Ko trūksta vairuotojams?

Teisėsaugos pareigūnai akcentuoja, kad įstatymų nežinojimas nuo atsakomybės neatleidžia, bet ką daryti, kai „pasiklysti“ pakeitimų gausoje?

REKLAMA

Kalbant su vairuotojais išsiaiškinta, kad sunku ne tik sekti visus KET pokyčius, bet taip pat juos įsiminti ir nemaišyti su jau įsigaliojusiais. Komentuodamas šią situaciją I. Jagmino vairavimo mokyklos mokymų vadovas S. Baškevičius svarstė, kad tikslingiau KET būtų keisti vienu metu. „Pasikeitimai galėtų vykti vienu metu. Tuomet visi vėl gyventume ir dirbtume pagal tas naujas taisykles“, – sakė

S. Baškevičius.

Keičiant kelių eismo taisykles vieną kartą per metus ar tam tikru, iš anksto sutartu ir numatytu laiku, būtų išvengta chaoso ir maišaties vairuotojų gretose. Tuomet visi žinotų, kada tikėtis pokyčių, o kartą juos įsidėmėjus, netektų ir vėl iš naujo kažko mokytis.

REKLAMA

Nauji KET pakeitimai – papildomas darbas instruktoriams

Dažnai keičiamos kelių eismo taisyklės sukelia rūpesčių ne tik vairuotojams, bet ir juos ruošiančioms mokykloms. Kadangi KET taisykles reglamentuojančios knygelės nėra leidžiamos iš naujo po kiekvieno taisyklių pasikeitimo, informavimo atsakomybė tenka vairavimo mokyklų instruktoriams. Jie privalo ne tik atidžiai sekti visus kelių eismo taisyklių pasikeitimus, bet ir akcentuoti juos mokiniams, nes kai kurios taisyklės jų turimose KET knygelėse pagal įstatymą nebegalioja.

I. Jagmino vairavimo mokykloje tam yra rengiami specialūs mokymai instruktoriams, kurių metu analizuojami KET pakeitimai, koreguojami nebegaliojantys straipsniai. Juos atnaujinus, yra parengiami lankstinukai, kuriais mokiniai dar kartą informuojami apie pasikeitimus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Žiniasklaidos svarba

Retas vairuotojas savarankiškai ir reguliariai domisi KET pakeitimais. Nors informacija apie naujausias taisykles yra atnaujinama ir skelbiama internete, susidomėjimo ji sulaukia tik tuomet, kai būna paskelbiama žiniasklaidoje.

„Vairuotojai informaciją apie kelių eismo taisyklių pasikeitimus gauna ne iš įstatymų, ne iš kelių eismo taisyklių knygelių, o per žiniasklaidos priemones“, – tikina S. Baškevičius. Jo manymu, vairuotojai nėra suinteresuoti domėtis naujais įstatymais ar vartyti kelių eismo taisyklių knygelę, ieškodami pakeitimų. Informaciją apie naujas kelių eismo taisykles jie tikisi išgirsti per radiją ar televiziją.

REKLAMA

Vairavimo mokymų vadovo žodžius patvirtina ir kasdien vairuojantis Šiaulių miesto gyventojas Eugenijus, kuris pasakoja, kad apie būsimus ir jau esamus pasikeitimus sužino tik perskaitęs straipsnį internete ar išgirdęs per žinias.

Norinčių tobulėti nedaug, bet atsiranda

Vairuotojai KET knygeles atsiverčia itin retai, bet pasitaiko tokių, kuriems tenka dar kartą sėsti į vairavimo mokyklos suolą. Seniai teisę vairuoti turintys ar ilgai nevažinėję vairuotojai ateina į vairavimo mokyklas vedini skirtingų tikslų. Vieni jų nori pasitikrinti, ar vis dar geba saugiai ir taisyklingai vairuoti, kiti siekia prisiminti pamirštus įgūdžius.

Būna ir tokių, kuriems sunkiai sekasi manevruoti aikštelėje ar mieste. Tuomet jie prašo instruktorių pagalbos. Tokia praktika naudinga ne tik patiems vairuotojams, bet ir aplinkiniams, nes sumažina eismo įvykių riziką keliuose.

Jurgita ANDRULYTĖ

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų