REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

 LRT Radijo laida „Ryto garsai“, LRT.lt

Planuojama grąžinti balų sistema prilygsta tarybiniais laikais taikytai trijų skylių vairuotojo pažymėjime sistemai ir nėra tokia efektyvi, kokia galėtų būti, mano technologijos mokslų daktaras Vigilijus Sadauskas. Saugaus eismo eksperto teigimu, balų sistema praranda savo efektyvumą, nes kai kuriuos pažeidimus galima būtų pakartoti net penkis kartus.

REKLAMA
REKLAMA

„Nesakau, kad balai – blogai, bet manau, kad [teisės vairuoti atėmimas po antro ar trečio nusižengimo – LRT.lt] būtų efektyvesnė priemonė. Galbūt valstybei reikėtų mažiau ir išteklių: įvesti, tikrinti duomenis. Galbūt reikės ir materialinių resursų apskaityti tuos balus“, – sako V. Sadauskas.

REKLAMA

Planuojama balus naikinti specialiais kursais

Anot Vidaus reikalų ministro Sauliaus Skvernelio, šio siūlymo esmė – pažeidimus, kurie skatina avaringumą (pavyzdžiui, leistino greičio viršijimas), vertinti tam tikra balų suma. Jeigu per metus surenkama dešimt balų, vairuotojas netenka teisės vairuoti transporto priemonę. Paskutinius tris balus, praėjęs specialiai parengtus kursus, vairuotojas laisva valia gali panaikinti.

„Kol kas anksti kalbėti, kokie tai būtų kursai, nes jų įgyvendinimas bus Susisiekimo ministerijos kompetencija. Vairuotojas, kuris žiemą slidžiame kelyje viršijo greitį ir buvo už tai nubaustas, gavo tam tikrą balų kiekį, bet niekada nebuvo patyręs ekstremalių vairavimo sąlygų, nes egzaminą išlaikė vasarą, tikrai turi galimybę nueiti į specialų autodromą ir pažiūrėti, koks yra pavojus viršyti greitį, ką reiškia slysti, nesuvaldyti automobilio ne kelyje, kur pasekmės būna labai skaudžios, bet autodrome su patyrusiu instruktoriumi. Tokiu būdu jis galėtų tą balų kiekį panaikinti“, – aiškina S. Skvernelis.

REKLAMA
REKLAMA

Balai būtų įtraukiami į pažeidimų registrą, todėl duomenis, kiek kartų ir kokiais balais vairuotojas yra nubaustas, jis galėtų sužinoti neišeidamas iš namų, elektroniniu būdu per policijos elektroninių paslaugų portalą.

S. Skvernelio teigimu, pažeidimai, už kuriuos skiriami atitinkami balai, bus atrenkami pagal statistiką: pažeidimai, susiję su sankryžų pravažiavimu, draudžiamųjų kelio ženklų nepaisymu, pareigų pėstiesiems nesilaikymu ir t. t. Vidaus reikalų ministras pripažįsta, kad pažeidimų spektras gana platus, tačiau, jo tvirtinimu, visi šie pažeidimai lemia avaringumą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

V. Sadauskas: nieko naujo neišradome

Saugaus eismo ekspertas V. Sadauskas norimą grąžinti balų sistemą lygina su sovietiniu laikotarpiu į vairuotojo pažymėjimą muštomis skylėmis, kurių surinkus tris, iš vairuotojo būdavo atimama teisė vairuoti. „Tai yra ta pati tarybinių laikų trijų skylių mušimo vairuotojų pažymėjimuose sistema. Mes nieko gero neišradome – nieko naujo“, – įsitikinęs V. Sadauskas.

Jis skaičiuoja, kad, jeigu pažeidimas vertinamas dviem balais, tai vairuotojas gali tą patį pažeidimą padaryti net penkis kartus ir tik tada netekti teisės vairuoti. Technologijos mokslų daktaro nuomone, tai nėra veiksminga prevencinė priemonė, kuri skatintų vairuotojus laikytis kelių eismo taisyklių. Esą turėtų būti taikomos daug griežtesnės nuostatos ir teisė vairuoti atimama po trečio ar net antro pakartotinio pažeidimo.

REKLAMA

„Pavyzdžiui, vieną kartą mieste greitį viršijai daugiau kaip 30 km/val., jei viršijai antrą kartą, iš karto turėtum netekti teisės vairuoti trim mėnesiams. Tai būtų daug efektyvesnė priemonė. Sunku pasakyti, kiek bus nuspręstą skirti balų už konkretų pažeidimą, bet anksčiau Administracinių teisės pažeidimų kodekse buvo numatyta, kad antrą kartą policijai sulaikius vairuotoją, važiuojant be saugos diržo, yra skiriama piniginė bauda ir teisės vairuoti atėmimas trim mėnesiams“, – primena V. Sadauskas.

S. Skvernelis: kai kurios sankcijos buvo tyliai panaikintos

V. Sadausko teigimu, per universitete atliktus stebėjimus buvo nustatyta, kad pastaroji tvarka paskatino vairuotojus ir keleivius dažniau užsisegti saugos diržus. Tuo metu, anot specialisto, net 90 proc. automobilio priekyje važiuojančių žmonių užsisegdavo saugos diržus. Vėliau stebėjimai parodė, kad, panaikinus tokią nuobaudą, saugos diržus užsisegdavo tik 75 proc. žmonių. „Nesakau, kad balai – blogai, bet manau, kad [teisės vairuoti atėmimas po antro ar trečio nusižengimo – LRT.lt] būtų efektyvesnė priemonė. Galbūt valstybei reikėtų mažiau ir išteklių: įvesti, tikrinti duomenis. Galbūt reikės ir materialinių resursų apskaityti tuos balus“, – sako V. Sadauskas.

REKLAMA

S. Skvernelis atkreipia dėmesį, kad Saugaus eismo komisija, priimdama sprendimą grąžinti balų sistemą, išanalizavo avaringumo situaciją, tendencijas ir rėmėsi objektyvia statistika ir tyrimais. Tačiau vidaus reikalų ministras pripažįsta, kad griežtesnės bausmės, apie kurias kalba V. Sadauskas, iš tiesų buvo panaikintos palaipsniui ir to neviešinant.

„Noriu pabrėžti, ką minėjo kolega, palaipsniui, labai tyliai, ramiai tam tikros sankcijos, kurias jis minėjo, taip pat ir diržų segėjimo, buvo paprasčiausiai pakeistos. Peržiūrint po vieną antrą straipsnį, tų sankcijų nebeliko. Dėl to šios sistemos įvedimas (ne vien grąžinimas) tikrai pasitarnaus saugaus eismo užtikrinimui“, – tikina S. Skvernelis.

Jis akcentuoja, kad analogiška ar panaši sistema taikoma bene 20-yje Europos Sąjungos šalių. Pasak S. Skvernelio, kai kurie pažeidimai gali būti įvertinti penkiais balais, todėl teisė vairuoti šį pažeidimą pakartojusiam asmeniui ir būtų atimama po antrojo pažeidimo, kaip siūlo V. Sadauskas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų