REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Menas ir politika dažnai žygiuoja greta, tuo įsitikino ir  teatro režisierius Oskaras Koršunovas Rusijoje parodęs savo spektaklį „Tartiufas“, kiek paprovokavęs žiūrovus ir sulaukęs visiškai kitokios reakcijos nei, tarkime, Prancūzijoje ar kitoje Europos šalyje. Politologas Linas Kojala sako, kad nereikėtų stebėtis tokia reakcija – menas ir politika Rusijoje nuo senų laikų žengia koja kojon.

Menas ir politika dažnai žygiuoja greta, tuo įsitikino ir  teatro režisierius Oskaras Koršunovas Rusijoje parodęs savo spektaklį „Tartiufas“, kiek paprovokavęs žiūrovus ir sulaukęs visiškai kitokios reakcijos nei, tarkime, Prancūzijoje ar kitoje Europos šalyje. Politologas Linas Kojala sako, kad nereikėtų stebėtis tokia reakcija – menas ir politika Rusijoje nuo senų laikų žengia koja kojon.

REKLAMA

Režisierius apie netikėtas, bet įdomias patirtis Rusijos teatro scenoje aprašė savo „Facebook“ paskyroje. Pasak O.Koršunovo – Rusija yra Rusija, o „Tartiufas“ yra „Tartiufas“.

„Ir jeigu, tarkime, prancūzai Avinjone pradžioje juokėsi, o spektaklio pabaigą suprato kaip rimtą perspėjimą Europai ir vieningai suvokė, kad naujasis dešinysis populizmas yra labai rimtas pavojus Europos idėjai, tai pavyzdžiui, kinai, tiesiog euforiškai džiaugėsi „Tartiufe“ matydami savo funkcionierių kritiką.

O štai Rusijoje įvyko tai, kas tiesą pasakius, manęs nelabai ir nustebino. Kilo toks šaršalas, kokio man dar neteko matyti teatre. Galiorka, kur buvo susirinkęs jaunimas, studentai, teatralai – juokėsi, plojo ir rėkė „Bravo“. O pensijinis parteris – švilpė ir trypė kojomis. Publika tiesiog garsiai replikavo vieni kitiems, tai tildydami, tai vieni kitų prašydami išeiti iš salės. Kai buvo parodytas paveikslas, kuriame Putinas bučiuojasi su Trumpu, galiorka tiesiog ėmė euforiškai šaukti „Bravo“, o dalis pasipiktinusios publikos išėjo garsiai trankydami durimis.

REKLAMA
REKLAMA

Na, o kai gale Tartiufas Giedriaus Savicko nepriekaištinga rusų kalba pasakė, kad vardan tautos ir valstybės jis be sąžinės graužaties prismaugtų savo mamą, dėdę, tėtį ir močiutę, publika tiesiog taip įsiaudrino, kad vos nekilo muštynės.Šiaip mano intuicija beveik niekada manęs neapgauna. Dar prieš spektaklį sugalvojau performansą, kurį ir įgyvendinau.

REKLAMA

Finale išėjau į sceną ir dėjau monologą, kad visiems, pagaliau viskas taptų aišku. Dešinysis populizmas sugriaus ne tik Europą, ne tik Europos sąjungą – jis sugriaus ir Rusiją, ir net pačią Kiniją. O naujieji influenceriai ir pseudokoučeriai jau seniai tiesą devalvavo į fake news. Apie ką „Tartiufas“?

Apie tai, kad šiuolaikinėje politikoje – tiesiog .... Man bekalbant šias elementarias tiesas, už nugaros Tartiufui oriai ranka saliutavo fašistinį pergalės pasveikinimą, ir rusų publikai tai buvo tikrai ne degtinė su juoda ikra. Rusų visuomenė, žinoma, yra labai pasidalinusi. Panašiai kaip ir Moljero laikais, kai buvo pirmą kartą rodomas „Tartiufas“, kuomet Liudvikas XIV tiesiog krykštavo ir džiaugėsi, matyt, apimtas teatrinio katarsio, o jo motina, arši katalikė, tiesiog drebėdama išėjo iš salės.

REKLAMA
REKLAMA

Kažkas panašaus įvyko ir vakar. „Tartiufas“ aiškiai parodė, kad yra dvi Rusijos – laisva, liberali, inteligentiška ir retrogradiška, tiesiog aklai nacionalistiška. Beje, panaši situacija dabar yra ir Lietuvoje – tai parodė tos visos istorijos su Škirpomis.

Nors tai nuskambės ciniškai, teatrui tai yra pati geriausia situacija, nes abejingumas teatrui – tiesiog mirtis.Įdomu kaip dabar „Tartiufą“ priims Sakartvele, kur jau greitai jis pasirodys. Turiu nuojautą, kad ten inteligentai susimuš su džigitais, o šventikai neskubės jų skirti. Bet gal aš ir klystu. Greičiausiai po spektaklio valgysime chinkalius ir kelsime tostą už Lietuvą ir Sakartvelą", –  rašė režisierius O. Koršunovas. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Politologas Linas Kojala sako, kad menas ir politika sunkiai atskiriami dalykai Rusijoje. „Pirmiausia tai yra koncentruota į viešosios erdvės, tokios, kaip televizija aspektą. Bet mes matome ir dainininkus, koncertus, kur atliekamos dainos turinčios politinį atspalvį, palaikančios Putiną ar kitus lyderius. Kita vertus akivaizdu, kad griežtosios cenzūros, kaip ir nėra. Yra įstatymai, kurie palieka plačią terpę interpretacijoms ir sukuria galimybę autoriams ir menininkams, kurie yra kritiški“, – sakė politologas. 

Pasak politikos mokslų specialisto, O. Koršunovo pavyzdys rodo, kad jo auditorija susiskaldė į dvi dalis. „Vieni pritarė kritikai, išreikštai spektaklio metaforomis, o dalis – ne. Tai rodo, kad yra visokių nuomonių ir šiuolaikiniame pasaulyje sunku sukontroliuoti informacijos srautus. Internetu Rusijos piliečiai reikšti savo nuomonę aktyviai naudojasi, tai rodo ir to paties Aleksėjaus Navalno populiarumas YouTube“, – tikino L. Kojala, paaiškinęs, kad užblokuoti kitokią mintį ir informaciją gali nebent Šiaurės Korėja, kitur tai yra beveik neįmanoma. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų