REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Vairuotojams, pristatantiems automobilius į autoservisus, neretai mintyse kirba mintis „išpjaus katalizatorių, ar paliks?“. O po apsilankymo servise nedelsdami tikrina, ar ši duslintuvo detalė liko vietoje. Visgi, dėl vienų ar kitų priežasčių netekusiems katalizatoriaus, įvairių autoservisų meistrai siūlo sprendimą: išsinuomoti katalizatorių tam, kad pavyktų gauti techninės apžiūros pažymą.

Vairuotojams, pristatantiems automobilius į autoservisus, neretai mintyse kirba mintis „išpjaus katalizatorių, ar paliks?“. O po apsilankymo servise nedelsdami tikrina, ar ši duslintuvo detalė liko vietoje. Visgi, dėl vienų ar kitų priežasčių netekusiems katalizatoriaus, įvairių autoservisų meistrai siūlo sprendimą: išsinuomoti katalizatorių tam, kad pavyktų gauti techninės apžiūros pažymą.

REKLAMA

Bet apie viską iš pradžių. Mintis, kad katalizatorių gali pasisavinti autoservise kyla ne šiaip sau, mat tai – labai vertinga detalė, todėl kai kurie nesąžiningi autoservisai arba automobilių dalių vagys juos išpjauna ir vairuotojai gali to nė nepastebėti.

Dažniausiai išpjautus katalizatorius vagišiai parduoda arba priduoda į metalo laužą ir gauna solidžias sumas, mat katalizatoriuje esantys taurieji metalai (platina, paladis, rodis) yra labai vertingi. „Išgauti brangiuosius metalus iš katalizatorių sąlyginai nesudėtinga, todėl ši detalė dažnai atsiduria vagišių akiratyje“, – patvirtina „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

REKLAMA
REKLAMA

Lietuvos draudikų asociacijos direktorius Andrius Romanovskis teigia, kad draudimo bendrovės fiksuoja atvejus, kai katalizatoriai tampa vagių taikiniu. Daugiausiai katalizatorių vagysčių draudimo bendrovės fiksavo 2015-2016 m. Vėlesniais metais tokių vagysčių skaičius krito, o 2019-aisais kai kurios draudimo bendrovės tokių žalų išvis neturėjo, kitos turėjo tik pavienius atvejus. Vis tik, A. Romanovskio teigimu, draudimo bendrovės periodiškai pastebi tokių vagysčių suaktyvėjimo bangas, kuomet nukenčia daugiau automobilių.

REKLAMA

Tačiau A. Romanovskis teigia, kad yra atvejų, kai patys automobilių savininkai kreipiasi į specializuotas įmones ir pašalina šią dalį iš transporto priemonės. Taip, jo teigimu, yra todėl, kad ši detalė pakankamai greitai nusidėvi, užsikemša ir yra brangi.

Vagystės atveju žala iki kelių tūkstančių eurų

Katalizatoriaus vagystės atveju vairuotojai iš draudiko gali tikėtis nemenkos sumos, mat ši detalė vertinama brangiai. „Žalos dydis tokiu atveju priklauso nuo transporto priemonės modelio ir gali svyruoti nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų“, – teigia A. Romanovskis. Tiesa, vagystės atveju žala atlyginama tik jei automobilis draustas Kasko draudimu. 

REKLAMA
REKLAMA

A. Romanovskis taip pat pastebi, kad katalizatorių vagystės rizika šiek tiek mažesnė lengviesiems automobiliams, kadangi norint pasiekti šią dalį reikia palįsti po transporto priemone.

„Būtent dėl to dažiau nukenčia visureigiai, mikroautobusai ir kiti aukštesni automobiliai. Kalbant apie transporto priemonių, kurių katalizatoriai vagiami, markes, draudimo bendrovės pastebi, kad tarp šių detalių vagių populiarūs Toyota markės automobiliai“, – teigia A. Romanovskis.

Duslintuvų remontininkai vysto naują verslo planą

Į portalą kreipęsis vilnietis Mantas (tikrasis vardas redakcijai žinomas, – aut. past.) sako, kad duslintuvus remontuojantys asmenys pradėjo vystyti tikrą „verslo startuolį“ – katalizatorius „nuomoja“ trumpam laikui, kol automobilis praeina techninę apžiūrą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Mat privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros metu katalizatoriai griežčiau pradėti tikrinti nuo 2013 m. kovo, įsigaliojus atitinkamiems ES teisės aktams.

„Atlikęs vizualią automobilio išmetimo sistemos apžiūrą techninės apžiūros kontrolierius pastabų dėl katalizatoriaus neturės dviem atvejais: jei transporto priemonė „gimė“ jo neturėdama arba Lietuvoje automobiliui pirmą kartą privalomoji techninė apžiūra buvo atlikta iki 2013-ųjų kovo 1 dienos, visais kitais atvejais automobiliai su „išoperuotais“ katalizatoriais arba katalizatoriais, turinčiais bakelio pjovimo, jį gaubiančio elemento virinimo žymių ar panašių konstrukcijos pakeitimų, bus laikomi turinčiais „didelių trūkumų“. Nustačius, kad katalizatorius neveiksmingas ar pažeistas, jis turi būti pakeistas per išmetimo sistemos išardomųjų sujungimų vietas, nes šiam elementui remontas nėra numatytas“, – teigia bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

REKLAMA

Nustačius šią problemą automobilio savininkas privalo pašalinti trūkumą – t. y. sumontuoti reikalavimus atitinkantį katalizatorių – ir atvykti į pakartotinę patikrą.

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, tarp visų 2018-aisiais metais tikrintų lengvųjų (M1 klasės) automobilių buvo užfiksuoti 3503 atvejai, kai transporto priemonė neturėjo katalizatoriaus ar konstrukcija buvo pažeista ar neveiksminga. Tai sudaro maždaug 0,5 proc. nuo visų į TA stotis atvykusių automobilių.

Katalizatorius išpjautas, o kada – nežinia

Mantas pasakoja, kad prieš praeidamas TA nutarė patikrinti automobilį servise, tačiau čia pat patikra apkarto. Autoserviso meistrai pasakė, kad išpjautas jo automobilio katalizatorius ir tam, kad atitiktų TA reikalavimus, reikia tvarkyti problemą, kuri kainuos nepigiai.

REKLAMA

Mantas sakosi nežinantis, kada dingo katalizatorius, esą jokių pakitusių automobilio garsų nepajuto, o ir prietaisų skydelis nerodė įtarimą keliančių simbolių. Tačiau vyras tikras, tai įvyko per du pastaruosius metus – mat paskutinį kartą, prieš dvejus metus, TA stotyje patikros metu problemų dėl katalizatoriaus nekilo – duslintuvas buvo tvarkingas ir techninę apžiūrą vyro automobilis „praėjo“ iš pirmo karto.

Techninei apžiūrai – katalizatoriaus „nuoma“

Mantas teigia, kad autoservisas pradžioje siūlė remontuoti automobilį ir pamiršti apie problemą. Esą sumokėjus daugiau dabar, vėliau technines apžiūras „praeiti“ bus lengva ir nebereikės investuoti pinigų. Tačiau vyras pradėjo svarstyti, ar remontas išvis apsimoka – mat pardavęs savo automobilį ir prisidėjęs šiek tiek pinigų, galėtų nusipirkti kiek naujesnę ir tvarkingą transporto priemonę su jau galiojančia TA.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Mantui išsakius savo dvejones autoserviso meistrai užsiminė, kad turi pažįstamų, kurie laikinai „užlopo“ problemą, kol automobilis „praeina“ techninę apžiūrą.

Kokią sumą būtų reikėję pakloti vyrui už tokią katalizatoriaus „nuomą“ Mantas nežino. Autoserviso, kuriame vyras lankėsi, meistrai tikslių kainų nežinojo, o pats Mantas nusprendė tokio būdo nesirinkti.

Apie tokią „paslaugą“ ir jos kainą nutarė pasidomėti patys tv3.lt žurnalistai – skambinome bent šešiems duslintuvų remontais užsiimantiems meistrams ir trys patvirtino, kad toks pasirinkimas praeiti techninę apžiūrą yra galimas.

„Paslauga“ egzistuoja

Internete informacijos apie tokią konkrečią teikiamą paslaugą rasti nepavyko. Telefonu duslintuvų ir katalizatorių remontais užsiimančius meistrus prakalbinti taip pat nelengva. Vis dėlto keli meistrai pasiduoda ir papasakoja apie „paslaugos“ eigą ir kainas.

REKLAMA

Prisistatome asmeniu, kurio automobilis negali praeiti techninės apžiūros dėl išpjauto katalizatoriaus. Vairuojame 2006-aisiai gamintą dvilitrį, 85 kw turintį Toyota Corolla Verso.

Iš apskambintų duslintuvų remontais užsiimančių meistrų pavyko sužinoti, kad preliminariai katalizatoriaus „nuoma“ kainuoja apie 150–250 eurų – priklausomai, nuo darbo sudėtingumo. Į katalizatoriaus vietą įstatoma ne kinietiška pigi detalė, o visus techninius reikalavimus atitinkanti, nuo 1000 iki 2000 eurų kainuojanti detalė. Vienas kalbintas meistras atviras – yra ir alternatyva, kuri kainuoja tiek pat – „aptvarkyti“ duslintuvą be katalizatoriaus taip kruopščiai, kad techninės apžiūros stoties meistrai nė neįtars, kad su šia detale kažkas buvo daroma. Čia pat meistras priduria, esą tokiu būdu „sutvarkysi problemą ir pamirši“, o „išsinuomojęs“ katalizatorių po 2 metų, kai vėl reikės tikrinti automobilį TA stotyje, vėl teks „kišti“ pinigus.

REKLAMA

Žinoma, visi kalbinti meistrai, kaip ir įprasta, rekomenduoja atvežti automobilį jiems, ir jie nustatys, kiek tiksliai kainuotų tokia katalizatoriaus „nuoma“ ir ką konkrečiu atveju patartų daryti.

Nesąžininga veikla egzistuoja, bet nėra, kaip jos sutramdyti

Kaip teigia Ramūnas Vėlavičius, nesąžiningų verslininkų, siūlančių tokias paslaugas, yra išties daug, tačiau techninės apžiūros metu nustatyti ar išmetimo sistemos dalis su katalizatoriumi nėra laikinai „išsinuomota“, nėra net teorinių galimybių.

„Nors katalizatorius ir turi savo identifikavimo numerį, jis nėra tiesiogiai susietas su konkrečiu automobiliu“, – priduria R. Vėlavičius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Lietuvos transporto saugos administracija naujienų portalą tv3.lt informavo, kad verstis tokia „veikla” faktiškai draudimų nėra. Tačiau Administracija atkreipia dėmesį, kad transporto priemonė privalo būti techniškai tvarkinga visa jos eksploatavimo laiką ir už jos techninę būklę atsako transporto priemonės savininkas (valdytojas).

Keliuose policija rengia reidus, kuriose tikrina transporto priemonių techninių reikalavimų atitikimą, tačiau būtent katalizatorių būklės policija netikrina.

Katalizatorių patikra sustiprinta kovai su aplinkos tarša

2013-ųjų kovą įsigalioję ES teisės aktai atidžiau tikrinti automobilių katalizatorius priimti ne šiaip sau. „Aplinkosaugos specialistai teigia, autotransporto tarša sudaro apie 70-80 proc. visos oro taršos didžiuosiuose miestuose, o vidaus degimo variklius turinčių automobilių skaičius, išskyrus šalis, kuriose aktyviai stengiamasi pakeisti transporto parko struktūrą, kol kas auga sparčiau“, – teigia R. Vėlavičius. 

Būtent dėl didelio automobilių išmetamųjų dujų kiekio ir dėl jų atsirandančio oro užterštumo buvo priimta atidžiau tikrinti automobilių katalizatorius, kurie efektyviai mažina išmetamųjų dujų kenksmingumą ir neutralizuoja pagrindinius teršalus – anglies monoksidą, angliavandenilius ir azoto oksidus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų