REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Lietuvoje vis dažniau užsimenant apie taršos mokesčius transporto priemonėms, vairuotojų žvilgsnis neretai nukrypsta į elektrinius automobilius. Tiesa, didžioji dalis stovėjimo aikštelių ir įkrovimo stotelių apmokestintos, o elektra varomų transporto priemonių kainos rinkoje yra vis dar ganėtinai aukštos. Nepaisant to, Susisiekimo ministerija tikisi, kad ateityje automobilių parke bus ne mažiau kaip 50 procentų elektromobilių.

Lietuvoje vis dažniau užsimenant apie taršos mokesčius transporto priemonėms, vairuotojų žvilgsnis neretai nukrypsta į elektrinius automobilius. Tiesa, didžioji dalis stovėjimo aikštelių ir įkrovimo stotelių apmokestintos, o elektra varomų transporto priemonių kainos rinkoje yra vis dar ganėtinai aukštos. Nepaisant to, Susisiekimo ministerija tikisi, kad ateityje automobilių parke bus ne mažiau kaip 50 procentų elektromobilių.

REKLAMA

Žadami pokyčiai ateityje daugelį savivaldybių verčia griebtis strateginio žingsnio – neretai skirtinguose Lietuvos miestuose galime išvysti įrengtas elektromobilių įkrovimo stoteles.

Skaičiuojama, kad Vilniuje yra daugiau kaip 100 įkrovimo vietų. Tiesa, didžioji dalis jų priklauso automobilių dalijimosi paslaugą teikiančiai bendrovei, tad šiose vietose įkrauti elektromobilį gali ne visi.

REKLAMA
REKLAMA

„Šiuo metu Vilniaus mieste veikia apie 130 elektromobilių krovos vietų. Iš jų – 86 priklauso „Spark“ ir jose kraunasi tik šios bendrovės automobilių dalijimosi paslaugai priklausantys automobiliai. Likusios elektromobilių krovos vietos yra viešos“, – sako Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento Eismo valdymo poskyrio specialistas Kastytis Lubys.

REKLAMA

Pasak K. Lubio, Vilniaus miesto valdžia yra nusprendusi įrengti dar daugiau elektromobilių įkrovimo stotelių.

„Planuojama, kad iki 2020 m. kovo mėn. sostinėje bus įrengtos greito įkrovimo stotelės šiose vietose: Gariūnų g. 70, Molėtų pl. 8, Liepkalnio g. 116, Saulėtekio al. 5 ir Pilaitės pr. 31. Stotelėse penkis metus nemokamai vienu metu bus galima krauti du automobilius: DC (nuolatine srove) 50 kW galingumu ir tuo pačiu metu kita jungtimi – AC (kintama srove) nuo 3,7 kW iki 43 kW, priklausomai nuo elektromobilio poreikio“, – pasakoja savivaldybės atstovas.

REKLAMA
REKLAMA

Skirtingas mokestis už įkrovimą

Nors paslauga už elektra varomo automobilio įkrovimą anksčiau daugelyje Lietuvos vietų buvo nemokama, tačiau dabar tokia galimybė pamažu blėsta.

„Mokestis už elektromobilių įkrovimą taikomas krovos vietą įrengusios įmonės iniciatyva, kad būtų padengti elektromobilių krovos vietų įrengimo kaštai bei sąnaudos už panaudotą elektros energiją. Dalyje vietų nemokamas krovimas galimas tik su RFID kortele (speciali elektromobilių savininkų kortelė, identifikuojanti vartotoją – aut. past.)  ir tik nustatytomis valandomis”, – kalba K Lubys.

Nors daugelyje Vilniaus vietų įkrovimas šiuo metu yra nemokamas, tačiau papildomai gali tekti susimokėti už stovėjimą ar įvažiavimą, kuris taip pat priklauso nuo skirtingų aspektų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Įmonės „Susisiekimo paslaugos“ krovos vietos požeminėse aikštelėse Gedimino 9A ir Tilto g. yra mokamas įvažiavimas į stovėjimo aikštelę, o elektromobilio įkrovimas – nemokamas. <...> Dalyje elektromobilių krovos vietų krovimas yra nemokamas tik tam tikrą laiką (iki 2 val.), o po to taikomas stovėjimo mokestis”, – sako savivaldybės atstovas.

Už praleistą 1 val. stovėjimo aikštelėje minėtose vietose yra taikomas 1,2 euro mokestis.

Naudojantis kitomis įkrovimo stotelėmis, pavyzdžiui, esančia Naugarduko g. 84, pagal „PlugShare“ nurodomus duomenis, su RFID kortele įkrovimas yra nemokamas, tačiau po 2 val. naudojimosi šia paslauga vėliau tektų susimokėti už stovėjimą – kiekviena praleista valanda gali kainuoti 4 eurus.

REKLAMA

Tuo metu Konstitucijos pr. 18 už kiekvieną praleistą valandą stovėjimo aikštelėje kraunant automobilį gali reikėti sumokėti 0,60 euro, o štai Konstitucijos pr. 26 prireiks pakloti 1 eurą. 

Norint pasikrauti elektromobilį, naudojantis šalia Vilniaus „Akropolio“ įrengtomis įkrovimo stotelėmis, prireiks sumokėti 0,25 euro už sunaudotą kilovatvalandę.

Vilniaus miesto savivaldybės atstovo teigimu, vietų, kur reikia susimokėti už stovėjimą, tačiau ne už suvartotą elektros energiją, yra daugiau kaip 10.

Tuo metu elektromobilių krovos zonos, kuriose leidžiama įkrauti elektra varomą transporto priemonę nemokamai, Vilniuje yra įrengtos Verkių g. 29 esančioje stovėjimo aikštelėje, A. Goštauto g. 40A aikštelėje priešais verslo centrą, S. Nėries g. 16 esančioje prekybos centro „Lidl“ aikštelėje, taip pat krovos vietos įrengtos Geležinio Vilko g. 6A šalia draudimo bendrovės pastato ir S. Nėries g. 45 prie Fabijoniškių baseino.

REKLAMA

Kaune mokama tik už suvartotą energiją

Mokestis už elektromobilio įkrovimą Kaune nustatomas pagal suvartotą elektros energiją, išskyrus miesto savivaldybės įrengtas stoteles – čia įkrovimo prieigos nėra apmokestintos.

„Kauno miesto savivaldybės administracijos įrengtos elektromobilių įkrovimo prieigos nėra apmokėstintos. Ilgalaikio stovėjimo aikštelėse elektromobilių įkrovimas taip pat papildomai nėra apmokestintas, tačiau reikia susimokėti už suvartotą energiją“, – sako Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjo pavaduotojas Mindaugas Augustaitis.

Kauno miesto savivaldybės administracija šiuo metu yra įrengusi 9 įprastos ir 1 didelės galios elektromobilių įkrovimo prieigas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tokio tipo stoteles galima rasti L. Sapiegos g., Eivenių g. 2, Raudondvario pl., Karaliaus Mindaugo pr. – čia taip pat galima rasti ir didelės galio stotelę. Be to, trys įkrovimo prieigos įrengtos ir Kauno pilies automobilių stovėjimo aikštelėje.

Biudžetinės įstaigos (BĮ) „Parkavimas Kaune“ administruojamose ilgalaikio stovėjimo aikštelėse, esančiose Kuršių g. 49C, Ašigalio g. 1, Islandijos pl. 201/203, Ašigalio g. 32, Partizanų g. 79, Pramonės pr. 61, Taikos pr. 81 B, taip pat sumontuota 14 mažos galios elektromobilių įkrovimo prieigų.

Pasak savivaldybės atstovo, šiuo metu įrenginėjama įprastos galios įkrovimo stotelė Radvilėnų plente, netoli Lietuvos zoologijos sodo. Darbus ketinama pabaigti rugsėjo mėnesį.

REKLAMA

Įmonės „Parkavimas Kaune“ atstovų teigimu, ilgalaikio stovėjimo aikštelėse įrengtų stotelių įkrovimo kaina yra beveik tokia pati, kaip ir mokant už suvartojamą elektrą namuose. Taigi kaina gali siekti apie 0,20 euro už kilovatvalandę. 

Kiti miestai stengiasi neatsilikti

Pastebima, kad Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje įkrovimo stotelių, palyginus su Kauno ir Vilniaus miestais, įrengta šiek tiek mažiau, tačiau čia taip pat stengiamiasi užtikrinti, kad galimybė krauti elektromobilius būtų prieinama.

Panevėžio savivaldybės komunikacijos specialistė Loreta Kaškelienė tv3.lt teigė, kad šiuo metu Panevėžyje yra trys elektromobilių vidutinio įkrovimo stotelės, kurias įrengė privačios įmonės.

REKLAMA

Minėtas įkrovimo vietas galima rasti Klaipėdos g. 143A, Pušaloto g. 108A ir Kranto g. 24. Dar trys greito įkrovimo stotelės, skirtos dviems automobiliams įkrauti vienu metu, baigiamos įrengti Elektros g. 9, Laisvės a. 17 ir Parko g. 12.

Savivaldybės atstovė priduria, kad privačiose aikštelėse, esančiose Klaipėdos g. 143A ir Pušaloto g. 108A, įkrovimas yra nemokamas, o savivaldybės įrengiamose greito krovimo stotelėse tokia paslauga bus neapmokestinta penkerius metus.

Tuo metu Klaipėdoje įrengtos krovimo prieigos teikiamos nemokamai.

„Šiuo metu Klaipėdos miesto savivaldybė yra įrengusi septynias elektromobilių įkrovimo stoteles. Taip pat šiais metais planuojama įrengti 3 greitaeiges elektromobilių įkrovimo stoteles. <...> Klaipėdos miesto savivaldybės įrengtose elektromobilių įkrovimo stotelės paslauga yra teikiama nemokamai“, – kalba Klaipėdos miesto savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Rimantas Mockus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Šiauliuose kol kas nėra nė vienos įkrovimo vietos, tačiau savivaldybės atstovai žada naujus pokyčius.

„2017 m. vasario 10 d. Tarybos sprendimu buvo patvirtinta elektromobilių įkrovimo prieigų Šiaulių mieste schema. Artimiausiu metu numatoma, kad pagal pasirašytą bendradarbiavimo sutartį su UAB „Elektromobiliai” atsiras dvi įkrovimo vietos Krymo g. 28 ir šalia prisikėlimo aikštės. <...> Automobilius bus galima pakrauti nemokamai“, – kalba Panevėžio savivaldybės atstovė Diana Grigienė.

Susisiekimo ministerijos atstovė spaudai Dalia Perednienė paaiškina, kad įkrovimo stotelių mokestis priklauso nuo savivaldybių arba privačių įmonių nustatomų sąlygų. Be to, dalis įkrovimo paslaugų turėtų būti nemokamos penkis metus, jeigu jos buvo įrengtos iš europinių lėšų.

REKLAMA

„ES fondų lėšomis įrengtose prieigose penkis metus įkrovimo paslauga turėtų būti nemokama. Miestuose esančios viešosios įkrovimo elektromobilių prieigos, įrengtos savivaldybių arba privačia iniciatyva, numato sąlygas, ar gyventojams, klientams elektromobilių įkrovimo paslauga bus mokama arba nemokama“, – sako D. Perednienė.

Pašnekovė priduria, kad ateityje elektromobilių skaičius turėtų gerokai išaugti, o taršių automobilių liks mažiau.

„Ilgalaikio elektromobilių naudojimo skatinimo ir jų įkrovimo infrastruktūros plėtros plano projekte yra numatyta, kad 2030 m. elektromobiliai turėtų sudaryti ne mažiau kaip 50 proc. visų per metus registruojamų ir perregistruojamų M1 klasės ir 100 proc. N1 klasės automobilių.

REKLAMA

Tokiam tikslui, jeigu jis būtų patvirtintas, pasiekti Lietuvoje reikės papildomų paskatų aktyviau rinktis elektra varomą transportą. Kaip viena iš priemonių galėtų būti mokesčiai taršioms, vidaus degimo varikliais varomoms, transporto priemonėms, kurie elektromobilių įsigijimo kainą padarytų patrauklesnę ir leistų sukurti fondą, iš kurio būtų galima finansuoti ekologiško susisiekimo sprendimus“, – kalba Susisiekimo ministerijos atstovė spaudai.

Elektromobiliai turi savų privalumų

Persėsti iš vidaus degimo varikliu varomos transporto priemonės į elektrinį automobilį savivaldybės skatina tradiciniais būdais, tokiais kaip: nemokamas elektromobilio statymas mokamose zonose, taip pat galimybė važiuoti viešajam transportui skirtomis juostomis.

REKLAMA
REKLAMA

„Vilniaus mieste grynųjų elektromobilių vairuotojams suteikta teisė nemokamai statyti transporto priemonę visose Vilniaus miesto savivaldybės teritorijoje esančiose mokamose stovėjimo vietose, taip pat leidžiama važiuoti specialiu elektromobilio ženkliuku pažymėtose viešojo transporto juostose“, – teigia Vilniaus savivaldybės specialistas K. Lubys.

Klaipėdoje, kaip ir Vilniuje, elektromobilių vairuotojams galioja tokia pati taisyklė – automobilius gali statyti apmokestintose stovėjimo zonose ir važiuoti viešojo transporto „A“ juosta.

Kaune taip pat leidžiama nemokamai pastatyti elektromobilį vietose, kur yra renkama rinkliava.

„Elektromobilių valdytojai, geltonojoje, raudonojoje, mėlynojoje ir žaliojoje zonose nuo vietinės rinkliavos atleisti tik tie elektromobilių valdytojai, kurie turi specialų elektromobilio leidimą. Specialūs leidimai elektromobilių valdytojams išduodami BĮ „Parkavimas Kaune“ pateikus prašymą ir transporto priemonės registracijos liudijimą“, – sako Kauno savivaldybės atstovas M. Augustaitis.

Šiaulių mieste irgi numatoma galimybė elektromobilių turėtojams mokamose vietose pastatyti elektromobilį už dyką, o Panevėžyje už tokią paslaugą yra apibrėžtas metinis mokestis.

„Pagal Panevėžio miesto savivaldybės tarybos patvirtintas Vietinės rinkliavos transporto priemonių valdytojams už naudojimąsi mokamomis automobilių stovėjimo vietomis Panevėžio mieste nuostatas numatyta rinkliava už elektra varomo automobilio nuolatinį bilietą vienam automobiliui stovėti visose mokamose stovėjimo vietose metams – 2,90 euro“, – paaiškino savivaldybės atstovė L. Kaškelienė.

REKLAMA

Valstybinės įmonės „Regitra“ duomenimis, per šių metų pirmuosius septynis mėnesius Lietuvoje buvo įregistruoti 89 naudoti ir 149 nauji elektra varomi lengvieji automobiliai, taip pat 16988 hibridinių bei 847 iš išorės įkraunamų M1 ir N1 klasės automobilių. Iš viso Lietuvoje užregistruoti 1149 elektromobiliai.

Elektromobilių krovos vietas galima rasti internetinėse svetainėse: https://elv.lt/ikrovimo-stoteles/ arba http://elektrodegalines.lt/

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų