• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

„Motoakademijos“ reklama, kur pravažiuojantis pro merginą motociklininkas jai pakelia sijoną, įmonei atsirūgo – ji papuolė į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos akiratį. Specialistai sako, kad reklamoje žeminamos moterys ir netgi gali būti skatinamos patyčios ar priekabiavimas. Įmonės atstovai sako nieko blogo nenorėję, o lygių galimybių ekspertai stebi situaciją pakraupę.

„Motoakademijos“ reklama, kur pravažiuojantis pro merginą motociklininkas jai pakelia sijoną, įmonei atsirūgo – ji papuolė į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos akiratį. Specialistai sako, kad reklamoje žeminamos moterys ir netgi gali būti skatinamos patyčios ar priekabiavimas. Įmonės atstovai sako nieko blogo nenorėję, o lygių galimybių ekspertai stebi situaciją pakraupę.

REKLAMA

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Teisės skyriaus vyresnioji patarėja Laima Vengalė – Dits tv3.lt nurodė, kad dėl šios reklamos į Tarnybą per „Facebooką“ kreipėsi moteris, nes jai ši reklama pasirodė žeminanti moteris. Tarnyba pradėjo tyrimą.

„Mes tyrimą pradėjome dėl Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo konkretaus straipsnio, kuris kalba apie vartotojų teisių apsaugą. Tame straipsnyje teigiama, kad prekių pardavėjas, gamintojas ir paslaugų teikėjas, kada suteikia informaciją apie reklamas ar paslaugas, privalo užtikrinti, kad nebūtų išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas, teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl lyties arba formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis yra pranašesnė už kitą. Čia (reklamoje – red.) yra daugybė elementų: ir pažeminimas, ir paniekinimas, ir nuostatų formavimas. Todėl mes, įžvelgdami, kad ši reklama galimai pažeidžia įstatymą, ir pradėjome tyrimą“, – nurodė L. Vengalė – Dits.

REKLAMA
REKLAMA

Seksizmo banga

Pašnekovė aiškina, kad tyrimo metu siunčiami paklausimai ekspertams, kartais kreipiamasi į akademinę bendruomenę ar reklamos arbitražo komisiją, kad ir jie pateiktų savo nuomonę, ir galiausiai sprendimą priima lygių galimybių kontrolierė. L. Vengalė-Dits nurodo, kad paskutiniu metu skundų dėl seksistinių reklamų padaugėjo.

REKLAMA

„Pastaruoju metu yra labai daug skundų ir atliktų tyrimų dėl seksistinių reklamų – tokia dabar yra nauja banga Lietuvoje. Manau, kad žmonės pasidarė žymiai jautresni nei anksčiau. Dirbu 15 metų šitoje tarnyboje, tad galiu pasakyti, kad šiais laikais žmonių jautrumas yra žymiai padidėjęs, ir kreipiasi ne tik vyrai, bet ir moterys.

Taip pat manau, kad dabar pardavėjas bet kuria kaina nori patraukti pirkėjo dėmesį. Lengviausias būdas dėmesiui atkreipti – parodyti apsinuoginusią moterį su daiktais, nes tai lengviausiai užkabina pirkėją. Tam nereikia įdėti didelių pastangų ar kūrybos“, – sako teisininkė.

REKLAMA
REKLAMA

Bauda – reklamos išėmimas

Pašnekovė nurodo, kad, jeigu Tarnyba nustato, kad Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymui nusižengiama, tuomet pažeidėjo prašoma, kad jis reklamą išimtų. Pasak L. Vengalės – Dits, daug svarbiau už baudas yra tai, kad seksistinė reklama būtų išimta ir iki šiol su didžiąja dalimi pažeidėjų pavykdavo susitarti.

„Šįkart kreipėmės ir į Generalinę prokuratūrą, nes Baudžiamojo kodekso 170 strp. kalbama apie kurstymą diskriminuoti tam tikrą žmogų ar žmonių grupę viešai, kada siekiama jį pažeminti, smurtauti, paniekinti jį, priekabiauti. Mes norime, kad Prokuratūra įvertintų tą reklamą, kada motociklininkas nuvažiuoja ir tempia sijoną ir neaišku, ką nori tai moteriai padaryti – čia yra viešos patyčios. Tai Prokuratūra turėtų įvertinti, ar čia nėra skatinimo smurtauti ar paniekinti pagal Baudžiamojo kodekso nuostatas. Prokuratūra, jei turi pagrindą, pradeda ikiteisminį tyrimą ir imasi jau savų priemonių“, – pasakoja teisininkė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kreipimasis į Prokuratūrą buvo išsiųstas trečiadienį ir atsakymo kol kas Tarnyba dar negavo.

Žeminimo neįžvelgia

„Motoakademijos“ atstovas, instruktorius Karolis Narbutavičius tv3.lt nurodė, kad įmonė nemano, jog ši reklama įžeidžia moteris.

„Mūsų nuomone viskas aišku: mes tikrai nesitikėjome ir nenorėjome kažko įžeisti – manau, tai automatiškai aišku. Mes visus atsakymus pateiksime Lygių galimybių kontrolierei ir jie viską įvertins. Reklama buvo išimta tą pačią dieną. Reklama prieš tai kelias savaites buvo „Facebooke“, kuris pats, jeigu nuotrauka ar reklama netinkama, net neleidžia įkelti. Tai buvo ta reklama dvi savaites „Facebooke“, niekam netrukdė.

REKLAMA

Mes nemanome ir nemanėme (kad reklama seksistinė – red.), bet, jeigu kam tai pasirodė, mes iškart ištrynėme tą informaciją ir reklamą“, – teigė K. Narbutavičius.

Moteris sudaiktinama

Lygių galimybių plėtros centro ekspertė Margarita Jankauskaitė tv3.lt nurodė, kad jai nekyla jokių klausimų, jog ši reklama yra seksistinė ir žeminanti moteris.

„Šioje reklamoje moteris yra visiškai sudaiktinama. Jei toks elgesys būtų realybėje, jis būtų prilyginamas seksualiniams smurtui. Čia produktas reklamuojamas legitimuojant smurtą prieš moteris. Čia rodoma, kad pirkėjas turės galimybę elgtis taip, kaip parodyta šioje reklamoje. Man tai išvis yra kraupu, kad XXIa. gali atsirasti tokia reklama, kurioje požiūris į moterį yra ne kaip į žmogų, o kaip į daiktą, kaip į kažkokį priedą“, – kalbėjo M. Jankauskaitė.

REKLAMA

Pašnekovė nurodo, kad motociklo įvaizdis nuo seno siejamas su vyriškumu ir „kietumu“, o toks reklamoje veikiančio motociklininko elgesys su moterimi, pasak jo, jaunuolių akyse taip pat gali pasirodyti kaip „kietumo“ ženklas.

„Tokios reklamos daro poveikį, mes pradedame tapatinti save su tokiais įvaizdžiais. Kiekvienas vyras turi mamą, sesę ar dukterį, kuriomis rūpinasi, tačiau reikia turėti galvoje, kad šalia tų moterų atsiras ir vyrukas, kurio nuostatos bus suformuotos tokių reklamų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Mano manymu, Lietuva yra pakankamai seksistinė, jeigu žmonės, darantys verslą, mano, kad tokios reklamos jiems atves daugiau pirkėjų tam tikrame – jaunų vyrų – segmente“, – kalba M. Jankauskaitė.

Trūksta fantazijos

Specialistė nurodo, kad jai yra sunku įsivaizduoti, kad tokia reklama galėtų atsirasti feminizmu garsėjančiose Skandinavijos valstybėse, o jei ir atsirastų, kiltų didelis skandalas.

„Veiksmingiausia būtų, jei prieš tokią reklamą sukiltų vartotojai – pavyzdžiui, kad nepirktų motociklų ar išreikštų savo pasipiktinimą „Facebooke“, nes ši reklama yra stipriai seksistinė. Turime reaguoti viešai, kad tie pardavėjai galbūt net viešai atsiprašytų.

Turiu pastebėti, kad didieji supermarketai labai subtiliai kuria reklamas, o kuo biznelis kuklesnis, tuo einama primityvesniu būdu. Jiems atrodo, jei nurengs merginą, prikabins produktą – ar padangas, ar vištų šlauneles – ir įsivaizduoja, kad čia labai gera reklama. Jiems tiesiog trūksta fantazijos“, – kalba specialistė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų