REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Lietuva, kaip ir kitos Europos Sąjungos šalys, yra įsipareigojusi sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą – be kita ko, ir transporto srityje.

Lietuva, kaip ir kitos Europos Sąjungos šalys, yra įsipareigojusi sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą – be kita ko, ir transporto srityje.

REKLAMA

Tai reiškia, kad lietuviai turėtų vartoti mažiau įprastų degalųdyzelino, benzino ar dujų. Kitaip tariant, turėti mažiau įprastų mašinų, mažiau važinėti arba susisiekimui naudoti daugiau atsinaujinančių energijos išteklių.

Vis dėlto ir toliau kasmet į Lietuvą įvežama tūkstančiai naujų ir naudotų automobilių su vidaus degimo varikliais. O dyzelino ar benzino vartojimas nemažėja.

Dėl to, jeigu nieko nebus daroma, mūsų šaliai gresia milijonai eurų papildomų išlaidų.

Šiuos pinigus didesniais mokesčiais mokės tie, kas važinėja mašinomis, arba visi gyventojai ir verslai.

Įspėja, kad nieko nedarymas kainuoja daug

Kiekviena darbo diena, per kurią nepriimami sprendimai mažinti naftos degalų vartojimą transporto sektoriuje, Lietuvos biudžetui tiesiogiai reiškia apie 1 mln. eurų praradimų – negautų pajamų ir atsiradusių papildomų išlaidų.

REKLAMA
REKLAMA

Nuo 2021 m. bendra šių praradimų suma jau pasiekė beveik 482 mln. eurų ir ji nuolat auga – vidutiniškai po 8,4 eurus per sekundę.

Tokius skaičius pateikia Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacija (LAIEK), kuri atstovauja organizacijas ir įmones, gaminančias ar parduodančias biodegalus, biodujas, elektrą ir kt.

REKLAMA

„Kiekviena atidėta darbo diena mažinti naftos produktų vartojimą skaudžiai kainuoja. Mūsų vertinimu, jei Lietuvoje nebus imamasi veiksmų ir šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) išmetimai iki 2030 m. transporto sektoriuje liks 2023 m. lygyje, tokiu atveju Lietuva ŠESD kvotą viršytų 14,87 mln. tonų CO2, o biudžetui tai reikštų apie 1,49 mlrd. eurų praradimą.

Šis scenarijus yra realus, nes naftos produktų vartojimas ir toliau nemažėja“, – pranešime cituojamas LAIEK prezidentas Martynas Nagevičius.

Esą minėti praradimai reiškia, kad Lietuva turės įsigyti ŠESD kvotos skirtumą iš kitų ES valstybių, kurios savo kvotas įvykdė. Tai reikštų reikšmingas išlaidas Lietuvos valstybės biudžetui. Kitaip tariant, visiems mokesčių mokėtojams.

REKLAMA
REKLAMA

Dalį šių praradimų, kaip nustatyta reglamente, Lietuva patirs jau 2027 m. (atsiskaitant už 2021–2025 m.), likusią dalį – po 2030 metų.

Ragina palaikyti įstatymo pataisas

Siekdama atkreipti dėmesį į galimus milijardinius nuostolius, LAIEK šiandien kreipėsi į premjerę Ingridą Šimonytę. Konfederacija ragina Vyriausybę palaikyti įstatymų pataisas, kuriomis įtvirtinamas valstybės tikslas – iki 2030 m. sumažinti naftos degalų vartojimą 41 proc.

Esą to laukia dalis šalies įmonių. Kita vertus, sprendimas nepalaikyti minėto tikslo neva reikštų atidėtas ar nutrauktas investicijas elektromobilių krovimo infrastruktūrą, biometano ir biodegalų gamybą, švaresnių transporto priemonių įsigijimą, mažesnes viešojo transporto plėtros ambicijas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Lietuvos transporto sektorius ypač priklausomas nuo naftos degalų, kurie sudaro 95 proc. visos transporte sunaudojamos energijos.

41 proc. sumažinus naftos produktų vartojimą iki 2030 m., būtų galima sustiprinti šalies energetinę nepriklausomybę ir žengti didelį žingsnį kovojant su klimato krize.

Lietuvoje atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporte vos viršija 5 proc., pagal šį rodiklį mūsų šalis lenkia tik kelias ES valstybes. 

Pasak M. Nagevičiaus, nustatytą 41 proc. naftos mažinimo tikslą iki 2030 m. pasiekti yra realu – tam reikia iškastinį kurą transporte keisti atsinaujinančiais energijos ištekliais – biometanu, pažangiaisiais biodegalais, elektra, o ateityje – sintetiniais degalais ar žaliuoju vandeniliu.

REKLAMA

Be to, siekiant dekarbonizacijos tikslų esą svarbu propaguoti mažiau aplinką teršiančias transporto priemones, miestuose skatinti darnaus judumo iniciatyvas.

Kita vertus, daugiausia Lietuvoje suvartojamo dyzelino ar benzino iš importinės naftos pagaminama jos perdirbimo gamykloje Mažeikiuose. Sumažinus įprastų degalų suvartojimą, pardavimą ir gamybą, sumažėtų ir su tuo susijusių mokesčių surinkimas.

niekinis straipsnis, siekiantis pateisinti keliamus mokesčius.O kiek valstybė gauna pajamų už kuro akcizus, kuro PVM, už kelių mokesčius? Čia jau ne milijardai. O kas moka už gamtos taršą Ukrainoje, Gazos ruože ir kituose karštuose taškuose? Gana lia lia. Ar turime normalių alternatyvų taršiems automobiliams, traktoriams? Ar kas pagalvojo apie susidėvėjusių akumuliatorių utilizaciją? Koks bus poveikis gamtai?
Klimato krize tai didziausia 21 amziaus afera.
Kokie atlyginimai, tokios ir mašinos.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų